Dragi starši!
Nanizanih je nekaj ključnih točk, ki vam lahko v tem času skupaj z vašim otrokom pomagajo, da ohranite z njim čustveno stabilen in zdrav odnos. Predvsem pa otroku omogočate predvidljiv potek dneva ter možnosti za različne aktivnosti in dejavnosti tako v stanovanju, kot na prostem:
- DNEVNA RUTINA: Rutina dneva nam omogoča predvidljivost in občutek varnosti; otrok naj ve kaj sledi in bo posledično lahko bolj samostojen v igri in skrbi zase (zajtrk, oblačenje, igra, malica, kosilo, odhod v naravo, malica, igra, priprava na spanje – poskušajte ohraniti podobno časovno rutino dneva, kot so jo navajani ). Odrasli v svojih mislih pripravljamo načrte, zamisli kaj vse bomo počeli te dni, otroci pa morajo običajno slediti našim navodilom in velikokrat za izvedbo izvejo tik pred zdajci – to jih zmede in se pretirano pričnejo obračati na nas odrasle, ker ni predvidljivosti. Za občutek varnosti, sprejetosti, dobrega kontakta z otrokom zagotavljajmo predvidljiv potek dneva.
- DEJAVNOSTI IZVEN RUTINE: Ko se odločimo za dejavnosti izven rutine, jih vnaprej napovejmo otrokom oz. skupaj oblikujmo načrt dneva /dejavnosti; npr. zvečer ali po zajtrku seznanimo otroka kaj bomo počeli tekom dneva (če pripravljamo npr. daljši izlet v naravo ali kosilo izven običajne ure – skratka predstavite mu potek dneva, da bo otrok vedel kaj sledi – otrokom je v veliko pomoč slikovna opora dnevne rutine (informacije še najmanj sprejemajo preko slušnega kanala); skupaj lahko narišete kartice za posamezen del dneva in ji prilepite po časovnem zaporedju.
- Otrok potrebuje vsakodnevno gibanje in doživljanje vsebin preko vseh svojih čutnih kanalov – najboljši poligon za igro in dobro počutje je NARAVA še posebno v teh dneh – pojdimo v gozd, ob reko, na travnik, bližnji hrib, kjer ni veliko ljudi in igral. Narava je prostor, ki omogoča zadovoljitev senzomotoričnih potreb otroka, ki so pogoj za celostni razvoj otroka in posledično za njegovo dobro počutje. Pomagajte mu pri začetni igri v gozdu, ob potoku, da npr. naredite hiško iz palčk za mravljice, opazujte razne žužke, ki lezejo po tleh, ali samo poslušajmo različne zvoke v gozdu, iščite stvari na posamezen glas, poiščite vejo, na kateri se lahko otrok guga, povaljajte se po suhi travi ali se pokotalite po hribčku, mečite kamenčke, rišite v pesek, s kredami narišite ristanc, igrajte se z žogo…tako bo otrok dobil dovolj možnosti za potiskanje, skakanje, metanje predmetov, vrtenje, valjanje, plazenje, plezanje, naslanjanje, dvigovanje, prenašanje, vlečenje, vohanje, tipanje, gnetenje, stiskanje…(zadovoljiv bo vse tiste potrebe, ki nas starše včasih jezijo, ko jih otroci počnejo v stanovanju, še posebno, ko je več otrok v družini – skače po kavču, se ravsa z bratom/sestro, pleza po ograji, meče kocke, da bo zadel v škatlo, namesto, da bi jih mirno pospravil, kot to pričakujemo odrasli…).
- POMOČ PRI VSAKODNEVNIH OPRAVILIH: te vsebine spontano vnašate doma, ko opravljate gospodinjska opravila: kuhate, pospravljate, perete, delate na vrtu in v naravi…..omogočite to tudi otroku (reže, meša, gnete, briše, zlaga, grabi, pometa…..). Otrok pomaga pri obešanju perila, zlaganju hrane v police, gnete testo za piškote…- tako krepi drobne mišice prstov, ki so potrebne za dobro držo svinčnika, pomaga pri brisanju mize, okenskih stekel v liniji od zgoraj navzdol, od leve proti desni – kot poteka pisanje/branje. Otrok preko domačih hišnih opravil in preproste igre razvija fino motoriko, grafomotoriko, drobne mišice prstov, prostorsko orientacijo na ploskvi, govorni aparat, vidni sistem, gibalni sistem, vztrajnost, pozornost, koncentracijo… pri tem pa se zabava, druži z vami in doživlja potrditve preko uspešno opravljenih opravil in vaše pohvale. Ob tem se z otrokom čim več pogovarjajte, opisujete dogajanje, ubesedite svoja občutenja, skupaj iščite rešitve….
- IGRA, IGRA, IGRA….veliko prepevate, igrajte se karaoke, skupaj naredite lutko ali igračo iz odpadnega materiala – obrabljenih rokavic, prav tako iz velike škatle nastane lutkovni oder, na velike pole papirja naredite skupaj avtocesto z vodenimi barvicami in s širokim/velikim čopičem, zraven prilepite hiške iz čajnih škatlic in ob tem pripovedujte/sprašujte otroka kaj se dogaja/oblikujte zgodbo z otrokom – tako krepite pojme, besedni zaklad, posamezne glasove ob oponašanju zvokov vlaka, vetra, živali, pojavov v naravi, pripovedujte ali berite otroku pravljico, izmišljajte si narobe vsebino, igrajte si skrivalnice, uganke….
Nekaj koristnih povezav, ki vam pripomorejo k dopolnitvi idej za preživljanje časa z otrokom:
ZBIRKE PESMI:
- Zajček Dolgoušček https://www.youtube.com/watch?v=11F7VaViEaU
- Osliček gre v gozdiček https://www.youtube.com/watch?v=zxwiTIMxFsI
- Barčica po morju plava https://www.youtube.com/watch?v=nEpAl6DLLWc
- Otroške pesmice: http://otrocarije.net/meniji/otrok/Otroske%20pesmice.pdf
FILMČKI NIJZ:
- Lutkovni film: https://www.youtube.com/watch?v=nMIyiIVqqUE
- Umivanje rok: https://www.youtube.com/watch?v=7JGNsH5uHGY&feature=emb_title
- Zdravi zobki: https://www.youtube.com/watch?v=Or-x6EhAfSo
POUČNE RISANKE IZ ZBIRKE:
- Na naslednji povezavi pa najdete tudi risanke in pravljice, ki so primerne za predšolske otroke https://4d.rtvslo.si/arhiv/ernest-in-celestinca/174607147
- https://www.rtvslo.si/tv/otroski/arhiv/posnetkov/173250970
- Lepši svet: Kdo je izumil elektriko, Promet, Odpadki, Uporabimo sonce…..https://www.youtube.com/playlist?list=PLTJayemAe9LsJN3HqXd_bc16HHBLxWwGT
- Kapljica in Listek raziskujeta: Kam gredo odpadki, ko jih odvržemo, kako deluje čistilna naprava https://www.youtube.com/watch v=Rh9XGrbLNic&list=PLamP7Wo53u2qwsyoseeWpHtXLwiteYQab
- Medvedek Bersi: Štejemo do 10, Zobna ščetka, Barve https://www.youtube.com/watch?v=NwOI7lgsJ_c
IN ŠE IN ŠE……
- Taborniške ideje preko programa ROPOTARNICE, ki je nastal v teh dneh, za igre v naravi tudi za družine s predšolskimi otroki – tako bodo lahko tudi predšolski spoznali taborniške čare preživljanja in druženja v naravi:
https://www.taborniki.si/ropotarnica/?fbclid=IwAR0kO8SQQSNsA717MMLvLSskGJ7r-OLZllRJQ4MBpjGgbI9ELzJ0uNPnDms;
- Pinterest: stran, kjer lahko dobite ideje, kako npr. embalažo predelati v zabavno igro in še polno drugih idej, kako lahko otroci razvijajo ustvarjalnost, gibanje in svoja čutila ter se pri tem še zabavajo
https://www.pinterest.com/pin/648448046330367842/
- Dejavnosti za razvoj fine motorike; https://www.center-motus.si/fina-motorika/
- Lutkovno gledališče Ljubljana– v tem času izrednih ukrepov, kar nekaj krasnih brezplačnih predstav preko spleta; http://www.lgl.si/si/predstavitveni-video
- Spletna stran Kam z mulcem; https://kamzmulcem.si/kaj-poceti-v-casu-samoizolacije-nasveti-za-kvalitetno-prezivet-cas-z-muci/
- Vaje in ideje logopedov za razvoj govora, jezika: https://www.logopedskikoticek.si/
- Govorne igrice za pospeševanje izreke: http://www.downov-sindrom.si/prenosi/Govorne%20-igrice-za-pospesevanje-izreke.pdf
- Gibalne igre s petjem – Bansi; http://pefprints.pef.uni-lj.si/1318/1/gibalne_igre_s_petjem_bansi.pdf
- Otroška e-slikanica: https://zalozba-zala.si/brezplacne-eknjige/
Medijske vsebine o koronavirusu lahko pri otrocih sprožijo različne stiske in negotovosti, zato je prav, da se starši pogovarjate z otroki na njim razumljiv način. Pri tem so vam lahko v pomoč vsebine, ki jih najdete na spodnjih povezavah:
- V centru MOTUS so pripravili prav posebno slikanico, http://online.fliphtml5.com/bbgci/moon/#p=1
- Na spletni strani NIJZ najdemo napotke, kako se o virusu pogovoriti z otroki. https://www.nijz.si/sl/kako-se-pogovarjati-z-otroki-o-koronavirusu-sars-cov-2-covid-19
Hvaležno vzemimo brezplačno darilo narave in našega doma in odkrijmo skrite možnosti za povezovanje z otrokom ter celotno družino. Ustvarimo čim bolj sproščeno počutje, ki je tudi eden od ključnih dejavnikov za ohranjanje stabilnega zdravja.
Upanje je tisto, ki nas ohranja pozitivne, vesele. Vsem otrokom in staršem želim čim več nasmejanih, igrivih in sproščenih trenutkov.
mag. Milena Brusnjak,
ravnateljica Vrtca Šoštanj